youcandoitjustdoit.blogg.se

Jag är en trebarnsmamma på 25 år och ibland är det inte lätt att hinna med att ens tänka på sig själv och sin egen hälsa och man fastnar lätt i gamla mönster. Det kan vara både fysiskt och psykiskt påfrestande och det är lätt att man vantrivs med sig själv. Så var det för mig! Men inte idag! På tre månader har jag gått ner 17 kg och detta helt på egen hand! Jag får ofta frågan vad jag gjort eller hur jag gör och orkar. Jag är ingen kostrådgivare och har inga utbildningar kring ämnet. Jag säger inte att det jag skriver är det rätta och det bästa för kroppen, men för mig fungerar det och jag mår jättebra. Alla är vi olika och det får vi inte glömma bort! Du kanske kan få lite tips och nya ideer. Det du vill läsa, läser du resten kan du strunta i. Alla har olika synpunkter om saker och ting och tur är väl det ;)

Vatten, vatten, bara vanligt vatten!

Kategori: Mat

Ibland glömmer man hur viktigt det faktiskt är att man dricker tillräckligt med vatten varje dag. Att dricka mycket vatten hjälper kroppen på många sätt.
 
Hur mycket vatten man ungefär ska dricka varje dag kan man enkelt räkna ut själv.
Man tar bara sin vikt gånger 0,03 så får man ut hur mycket man ska dricka /dag.
Så för min del:
51kg*0,03 = alltså 1,53 liter
 
Den vätskan man kan räkna in när man ska dricka sin uppskattade dagliga mängd är alltså bara vatten! Inte kolsyrat vatten, inte dricka, juice, kaffe, etc. Utan bara vanligt vatten.
 
Vatten hjälper till att skölja bort sådant i kroppen som behöver komma ut. Dricker man bra med vatten hjälper man kroppen att få ut gifter och slaggprodukter ur kroppen.
Man kan till och med tappa några kroppskilo bara av att dricka tillräckligt med vatten :)
 
Om man försöker att gå ner i vikt kan ett litet tips vara att dricka ett stort glas vatten innan man ska börja äta, då blir man mätt snabbare :)
 
Så drick mycket vatten :D
Jag dricker alltid vatten, till maten, till fredagsmyset mm. Förr drack jag alltid mjölk, jag älskade mjölk, och dricka när vi lyxade till det lite. Men nu är vatten klart godast!
 
Man ska naturligtvis inte överdriva sitt vattenintag det är heller inte bra. Man ska bara helt enkelt inte glömma bort hur viktigt det är att man dricker vatten :)
 
Må väl!
 
 

Kommentarer

  • pratrik säger:

    Du borde vara kostrådgivare gumman.. puss!

    2012-09-27 | 15:57:23

Kommentera inlägget här: