youcandoitjustdoit.blogg.se

Jag är en trebarnsmamma på 25 år och ibland är det inte lätt att hinna med att ens tänka på sig själv och sin egen hälsa och man fastnar lätt i gamla mönster. Det kan vara både fysiskt och psykiskt påfrestande och det är lätt att man vantrivs med sig själv. Så var det för mig! Men inte idag! På tre månader har jag gått ner 17 kg och detta helt på egen hand! Jag får ofta frågan vad jag gjort eller hur jag gör och orkar. Jag är ingen kostrådgivare och har inga utbildningar kring ämnet. Jag säger inte att det jag skriver är det rätta och det bästa för kroppen, men för mig fungerar det och jag mår jättebra. Alla är vi olika och det får vi inte glömma bort! Du kanske kan få lite tips och nya ideer. Det du vill läsa, läser du resten kan du strunta i. Alla har olika synpunkter om saker och ting och tur är väl det ;)

Knäckebröd

Kategori: Favorit recept!


Här är dom berömda knäckebröden!
 
Det var min kära granne som pressenterade mig för dessa goda knäckebröd så jag säger STORT TACK till henne och det är hon som ska ha hela äran när ni bakar och smakar dessa smaskiga ting!
 
Blanda allt detta i en bunke:
 
1/2 dl linfrön
1/2 dl sesamfrön
1/4 dl pumpafrön
3/4 dl solroskärnor
2 dl majsmjöl
1 krm salt
 
Sedan häller ni i:
 
1/2 dl olivolja
Blanda runt
 
Sedan i med:
 
2 1/2 dl kokat vatten (jag kokar vattnet i vattenkokaren)
 
Blanda till en smet.
 
Ta fram tre bakplåtspapper och lägg dessa på en plan yta brevid varandra.
Dela upp "smeten" på dessa, tre lika stora delar.
Lägg ett bakplåtspapper på en utav "smetklumparna" och tryck ut smeten med händerna, sedan tar du en slickepott eller liknande och drar ut smeten så att det blir riktigt riktigt tunt över hela pappret, lägg den på en plåt och dra bort pappret ovanpå. Gör detta med alla tre.
Ta sedan FLINGSALT och strö över varje plåt efter behag.
 
In i ugnen på 150 grader ca 40 min. ( jag brukar inte ha inne dem så länge, man får hålla koll på färgen. Hur länge man ska ha inne dem beror mycket på ugnen)
 
Jag kör med varmluftsugn så därför sätter jag in alla tre plåtarna på en gång. Med vanlig ugn får man ta en och en.
 
Ta sedan ut dom och bryt sönder knäckebrödet i önskad storlek.
 
MUMS!!
 
Lycka till!
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: