youcandoitjustdoit.blogg.se

Jag är en trebarnsmamma på 25 år och ibland är det inte lätt att hinna med att ens tänka på sig själv och sin egen hälsa och man fastnar lätt i gamla mönster. Det kan vara både fysiskt och psykiskt påfrestande och det är lätt att man vantrivs med sig själv. Så var det för mig! Men inte idag! På tre månader har jag gått ner 17 kg och detta helt på egen hand! Jag får ofta frågan vad jag gjort eller hur jag gör och orkar. Jag är ingen kostrådgivare och har inga utbildningar kring ämnet. Jag säger inte att det jag skriver är det rätta och det bästa för kroppen, men för mig fungerar det och jag mår jättebra. Alla är vi olika och det får vi inte glömma bort! Du kanske kan få lite tips och nya ideer. Det du vill läsa, läser du resten kan du strunta i. Alla har olika synpunkter om saker och ting och tur är väl det ;)

Frukost

Kategori: Mat

Dagen börjar jag alltid med att ta min morgondrink!
Det passar mig väldigt bra eftersom jag har väldigt svårt för att sitta och tugga på något som bara växer och växer och växer i munnen på mig :/
Har aldrig riktig gillat att äta tidigt på morgonen, så drinken passar mig utmärkt och så håller jag mig mätt ett tag innan det är dags för att verkligen äta frukost :)
Den liksom hjälper till att kicka igång en på morgonen, helt klart!  :D
 
Drinken är även en trygghet då jag vet att jag får i mig verkligen ALLT vad kroppen behöver! Energi direkt in i kroppens celler. Cellenergi!
Som trebarnsmamma är det inte alltid så lätt att hinna med allt som man borde och många gånger glömmer man eller hinner man inte äta ens, men då vet jag i alla fall att kroppen har fått i sig all den viktiga näringen som den behöver.
Jag får i mig viktiga sädesslag och spannmål, antioxidanter, vitaminer från 1,2 kg frukt och grönt kravodlat, fibrer mm. Den hjälper till att rensa kroppen och tarmen på slaggprodukter och hjälper tarmen att bygga upp nytt tarmludd. Det är viktigt att man har en ren och fin tarm eftersom 85% av kroppens immunförsvar kommer där ifrån. Har man mycket "skit" i tarmen kan det också leda till allergier, eksem etc. Så det gäller att vara rädd om sin tarm :) 
Jag tar även min omega3 i drinken som är bra för hjärta och kärl, huden mm. Speciellt med denna omega3 är att det är den enda omega3 som faktiskt är vattenlöslig! Helt unikt! Detta gör att man får en mycket, mycket hög biotillgänglighet (det som kroppens celler verkligen tar upp och till sig) av produkten.
Och till denna drink tar jag mina aminosyror :) som hjälp att bibehålla muskelmassa.
 
Det är verkligen skönt att slippa gå runt med öm och upplåst mage och vara tvungen att knäppa upp byxorna titt som tätt, det påverkade inte bara mig utan även mina nära och kära som hade en sur och grinig Fru/Mamma/vän. Jag hade alltid ont i magen förr och läkaren sa att jag hade så kallad colon irritable (irriterad tjocktarm)
Nu kan tjocktarmen ta och slänga sig i väggen för jag har inte ont i magen längre och slipper knäppa upp byxorna! :D = Lycka!
 
1-2 timmar senare är det dags för mina två kokta ägg :D
Från början var det tänkt att jag skulle äta två kokta ägg och skippa bröd för att gå ner i vikt. Nu har jag nått min målvikt men tycker att det fungerar så bra och är så gott och lättvindigt så jag fortsätter helt enkelt med ägg och skippa bröd helt och hållet (kanske slinker ner någon kaka/bulle någon gång ibland men det är ju tillåtet ;) )
Det är väldigt smidigt också man kan koka två ägg på kvällen innan jobbet, skala dom och lägga dom i en burk i kylen. Man tar sin drink på morgonen när man vaknar, gör iordning sig och tar med sig burken med sina ägg till jobbet eller vad man nu ska göra, öppnar burken och vips frukosten är serverad :)
Det enda negativa som jag måste nämna är väl kanske när man väl öppnar burken. Den lukten är kanske inte den bästa men gapa å svälj så är det nog inte så många som märker att det luktar fjärt ;)
 
Idag serverades detta till lunch förresten. Något jag knåpade ihop av det som fanns hemma, smakade helt ok.
 

Idag har jag även bakat VÄRLDENS godaste knäckbröd, nyttiga och goda!! Dom är helt sjukt goda! Min granne gav mig smakprov och nu har jag bakat knäckebröd varje dag i tre dagar! Dom är beroendeframkallande!
Bild på dom och det smarriga lätta receptet lägger jag upp inom kort!
 
Må väl!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Sofia säger:

    Du är verkligen så duktig Hanna. Och inspirerande. Själv har jag inte gått ner i vikt men har främst lagt fokus på att röra mig och måttbandet visar iaf resultat ;-). Nu tänkte jag lägga in en extra växel och tänka på allt jag stoppar i mig och hur mycket. Jättespännande att läsa din blogg så kan jag få lite tips. Kanske ska ta och prova de där knäckebröden. Jag tog oxå två kokta ägg igår när jag inte hade någon fantasi, att jag inte gjort det innan för ägg är ju så gott ;-).

    Svar: Tack!Du kämpar på du med har jag förstått! Kilona är ju faktiskt inte det som alltid försvinner, mått är ju egentligen det som är grejen :D Muskler väger ju faktiskt mer än fett oxå.. och muskler vill man ju ha :)
    Jag ska försöka skriva ut lite småtips på vad som funkar för mig så kan du kanske prova sånt du tycker låter vettigt :) alla är vi ju olika så man vet ju aldrig riktigt vad som fungerar på en själv förrän man väl testat.
    Man ska bara tänka på att inte göra det krångligare eller jobbigare än vad det egentligen är ;)
    Knäckebrödena MÅSTE du bara prova dom e suuupergoda! Men man blir klart beroende så det är ju in chansning ;) ha ha.
    Kör på med äggena efter sådär 1-2 timma efter drinken på morgonen, jag tycker det är kanon. Ibland tar man dom tidigare efter morgondrinken och ibland blir man inte hungrig förrän ett bra tag efter drinken :) Kör hårt! Kram
    Hanna Bertilsson Eira

    2012-09-12 | 08:55:07

Kommentera inlägget här: